Een kritieke fout in een recente automatische update van CrowdStrike's antivirus-software heeft wereldwijd geleid tot ernstige verstoringen in computergebruik. Deze fout zorgt ervoor dat Windows-systemen vastlopen en niet opnieuw kunnen worden opgestart. Bedrijven en organisaties, waaronder luchtvaartmaatschappijen en fastfoodketens zoals McDonald's, ervaren aanzienlijke problemen terwijl CrowdStrike aan een oplossing werkt.
De IT-storing wordt veroorzaakt door een probleem in de Falcon-sensor van CrowdStrike, software die bedrijfscomputers beschermt tegen cyberaanvallen. Deze sensor verzamelt beveiligingsdata en heeft daardoor diepgaande toegang tot de systemen, waardoor de impact van de fout groot is. CrowdStrike heeft bevestigd dat ze op de hoogte zijn van de problemen en hard werken aan een oplossing, maar het is nog onduidelijk hoe lang dit zal duren.
In Nederland hebben onder andere de website van Transavia en het UWV last van de storing. Internationaal zijn de gevolgen ook merkbaar. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchten aan de grond gehouden en inkomende vluchten kunnen niet landen. In Australië functioneren de zelfscankassa’s in supermarkten niet en in Japan heeft McDonald's een derde van zijn vestigingen moeten sluiten.
De storing heeft al zeker drie uur geduurd en de impact blijft toenemen. Luchthavens in Sydney en Berlijn hebben waarschuwingen uitgegeven voor vertragingen in het vliegverkeer.
CrowdStrike blijft intensief werken aan een oplossing om deze wereldwijde crisis te beëindigen.
Laat je e-mailadres achter en wij nemen contact met je op!
NextStep24
Overschieseweg 306
3112 NC Schiedam
Tel: +31 (0)10 3007890
E-mail: info@nextstep24.nl