AddComm, een bedrijf dat gespecialiseerd is in klantcommunicatie, heeft bekendgemaakt dat het tot een overeenkomst is gekomen met de daders van een recente ransomware-aanval om de gestolen klantgegevens te verwijderen en niet openbaar te maken. In een update over het incident meldde het bedrijf dat er gegevens van klanten zijn buitgemaakt, zij het van een beperkte groep.
AddComm verwerkt klantgegevens voor ongeveer zestig gemeenten en diverse commerciële organisaties door belastingaanslagen, rekeningen en aanmaningen te versturen. Het bedrijf benadrukt het belang van de privacy van hun klanten en hun gegevens. Daarom hebben zij, onder begeleiding van externe cybersecurity-experts, besloten afspraken te maken met de aanvallers om te voorkomen dat de gestolen data openbaar worden gemaakt en om deze te laten verwijderen.
Volgens AddComm is dit besluit zorgvuldig genomen om de impact op hun klanten te minimaliseren. Er zijn echter geen details vrijgegeven over de gemaakte afspraken, zoals of er losgeld is betaald en hoe hoog dit bedrag eventueel was. Klanten wiens gegevens zijn gestolen zijn inmiddels persoonlijk op de hoogte gesteld. Daarnaast ontvangen alle 'relevante klanten' een e-mail met de nieuwste informatie over de situatie.
Recent hebben ABN Amro, de Haagse woningcorporatie Staedion, Waterbedrijf Groningen, het Drentse drinkwaterbedrijf WMD, de Regionale Belasting Groep (RBG), Essent en Vattenfall hun klanten gewaarschuwd voor een mogelijk datalek als gevolg van de ransomware-aanval op AddComm.
Laat je e-mailadres achter en wij nemen contact met je op!
NextStep24
Overschieseweg 306
3112 NC Schiedam
Tel: +31 (0)10 3007890
E-mail: info@nextstep24.nl