Twee weken na een grote storing op Windows-systemen, lagen op dinsdagavond 30 juni 2024 meerdere Microsoft-diensten opnieuw plat door een cyberaanval. Deze storing, die inmiddels verholpen is, trof verschillende Office-toepassingen en clouddiensten.
Op dinsdagmiddag 30 juni 2024 kampte Microsoft met een nieuwe wereldwijde storing, dit keer bij bepaalde Office-toepassingen en clouddiensten. Veel gebruikers hadden geen toegang tot de apps of ondervonden slechtere verbindingen en prestaties. De impact van deze storing was echter beperkter dan de recente CrowdStrike-storing, waarbij ongeveer acht miljoen Windows-computers getroffen werden.
De oorzaak van de problemen lag bij een urenlange storing van Azure, het cloudplatform van Microsoft. Volgens het bedrijf waren er vertragingen bij het Azure Content Delivery Network (CDN) en de daarmee verbonden Azure Front Door-dienst. Dit veroorzaakte vooral inlogproblemen bij Microsoft-diensten. Gebruikers van populaire diensten zoals Minecraft, Microsoft 365 en Xbox Live hadden te maken met verbindingsproblemen.
Microsoft heeft de storing inmiddels opgelost door netwerkconfiguraties aan te passen en alternatieve routes voor data in te stellen, aldus het bedrijf.
In een blogbericht op de statuspagina meldde Microsoft dat de storing mogelijk werd veroorzaakt door een cyberaanval. Een 'onverwachte toename in gebruik' vertraagde de werking van Azure Front Door en het Azure Content Delivery Network. Microsoft suggereerde dat een DDoS-aanval de verdedigingsmechanismen van Azure activeerde, maar dat een slechte implementatie van deze maatregelen de problemen mogelijk verergerde.
Het is geen gemakkelijke maand voor Microsoft of voor de beheerders van bedrijven die veel gebruikmaken van Microsoft-systemen. Eerder deze maand crashte ongeveer 8 miljoen Windows-computers wereldwijd door een defecte software-update van cybersecuritybedrijf CrowdStrike.
Alois Reitbauer, Chief Technology Strategist bij Dynatrace, benadrukt dat storingen steeds vaker deel uitmaken van de digitale ervaring van klanten. "De afgelopen weken hebben ons geleerd dat de impact van een storing op eindgebruikers aanzienlijk is. Daarom is snel reageren super belangrijk. De traditionele benadering van respons is dat teams meerdere tools inzetten om handmatig inzichten samen te voegen en zo het probleem te vinden. Deze benadering is niet schaalbaar. Als organisaties concurrerend willen blijven, is het belangrijk dat ze blijven investeren in AI-gedreven technologie die automatisch inzichten combineert om de impact van deze incidenten te minimaliseren. Organisaties die de kracht van de drie AI-mogelijkheden causaal, generatief en voorspellend benutten, zijn beter in staat om zakelijke beslissingen te prioriteren en sneller te reageren op deze incidenten."
Het is duidelijk dat de druk op bedrijven om hun IT-infrastructuur te beveiligen en storingen te minimaliseren steeds groter wordt.
Laat je e-mailadres achter en wij nemen contact met je op!
NextStep24
Overschieseweg 306
3112 NC Schiedam
Tel: +31 (0)10 3007890
E-mail: info@nextstep24.nl